2. Selfie
2.4 Biopolityka
W najbardziej ogólnym znaczeniu to zarządzanie przez władzę ciałami obywateli. Działanie tak pojętej biowładzy rozciąga się zatem od takich zjawisk jak kontrola reprodukcji (prawo do antykoncepcji i aborcji, ale też szerzej: rola społeczna przypisywana kobiecie i sposób pojmowania jej ciała) czy obowiązkowe szczepienia, przez mechanizmy dyscyplinowania ciał (Foucaultowskie instytucje nowoczesności: szpitale, więzienia, szkoły, koszary, archiwa), po zarządzanie szansami na przeżycie własne i osób powiązanych (ubezpieczenia zdrowotne i ubezpieczenia na życie), hierarchie ważności podmiotów w wypadku zagrożenia i na co dzień, priorytety służb państwowych (rola policji z jednej strony, stan opieki zdrowotnej z drugiej). Ciało staje się z tej perspektywy podstawowym przedmiotem zarządzania – zarówno ciało jednostki, jak i ciało społeczne.
Zdaniem Michela Foucault biopolityka jest domeną nowoczesności i stanowi podstawowy model zarządzania na Zachodzie od XIX wieku. Wiele badaczek wskazuje jednak, że dominacja biopolityki wiąże się już z wcześniejszymi etapami rozwoju kapitalizmu (na przykład początkiem zakładania kolonii przez państwa zachodnie).