2. Selfie
2.12 Skąd się bierze „normalność”?
Podziel grupę na dwa zespoły. Poproś o wyszukanie w internecie przykładów zdjęć przedstawiających wizerunki „typowej Polki” (grupa pierwsza) i „typowego Polaka” (grupa druga). Ważne, aby wyszukane obrazy pochodziły z różnych źródeł (sztuka, TV, media społecznościowe). Gdy każda grupa przygotuje zestaw ok. 20 przykładów, prezentuje wyniki na forum. W trakcie omawiania materiału wizualnego zwróćcie uwagę na kilka kwestii:
- Czym różni się „norma” od stereotypu?
- Co oznacza „normalność” płciowa? Co różni wizerunki kobiece od męskich?
- Na ile „przeciętność” lub „typowość” wiąże się z obciachem? Czy w zgromadzonych wizerunkach widać uprzedzenia klasowe, rasowe, genderowe?
- Przez jakie media i typy obrazów promowane są normy widzialności (programy informacyjne, reality show, selfie, reklama, media społecznościowe, seriale)?
- Jakich obrazów nie ma/brakuje wśród „typowych” (czy są wśród nich zdjęcia osób np. starszych, trans, z niepełnosprawnościami, z innymi niż biały kolorem skóry)? Jakie są konsekwencje statusu bycia osobą „nietypową”?
- Jakie osoby w polskiej sferze publicznej są niereprezentowane?
- Czy bycie poza wizualną „normą” ustanawianą przez media szerokiego zasięgu jest wykluczające czy emancypujące?